I. Organizacja internatu
1. |
Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą przy Salezjańskim LO w Sokołowie Podlaskim, zorganizowaną dla młodzieży uczącej się poza miejscem stałego zamieszkania. |
2. |
Internat jest placówką przeznaczoną dla chłopców - przede wszystkim uczniów SLO. |
3. |
Gospodarkę miejscami w internacie prowadzi dyrektor SLO w konsultacji z kierownikiem. |
4. |
Internat prowadzi działalność w okresie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym. |
5. |
Organizację stałych zajęć wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez kierownika internatu, a opiniowany przez radę wychowawców. |
6. |
Szczegółowy rozkład zajęć ustala wychowawca w porozumieniu z kierownikiem. |
7. |
Wychowanek jest przyjmowany do Internatu na dany rok szkolny. Pozostanie na kolejny rok wiąże się z uczestnictwem w procesie rekrutacyjnym w formie zgodnej z Zasadami Rekrutacji. |
8. |
Wychowanek opuszcza internat przed końcem roku szkolnego jeśli nie spełnia podstawowych obowiązków i wymogów określonych w regulaminie szkoły i internatu oraz wynikających z realizowanego programu dnia. |
9. |
Zasady przyjęcia do internatu: |
9.1. |
o przyjęcie do internatu może się ubiegać uczeń: |
|
- który ma utrudniony codzienny dojazd do szkoły; |
|
- posiadający stan zdrowia kwalifikujący go do zamieszkania w internacie; |
9.2. |
Pierwszeństwo w przyjęciu do internatu przysługuje: |
|
- wychowankom domów dziecka; |
|
- dzieciom samotnych matek lub ojców; |
|
- uczniom, którzy mieszkali w ubiegłym roku; |
9.3. |
Podania składa uczeń z podpisem rodziców w wyznaczonym terminie. |
10 |
Wychowankowie internatu stanowią jedną grupę wychowawczą. |
11. |
Internat jest czynny od niedzieli, godz.: 16.00 do piątku, godz.: 16.00. Internat jest nieczynny podczas: zimowej przerwy świątecznej, ferii zimowych, wiosennej przerwy świątecznej, ferii letnich oraz innych dni, w których nie są prowadzone zajęcia edukacyjne w szkołach. |
12. |
Normalnie pobyt dzienny wychowanka w Internacie trwa od godz. 14.00 do godz. 8.00 dnia następnego. Przebywanie poza wyznaczonym czasem wymaga wcześniejszego poinformowania i zgody wychowawcy. |
13. |
Wyjazdy do domu oraz powroty do Internatu wychowanek zgłasza wychowawcy a ten odnotowuje to wpisem w Dzienniku internackim. |
14. |
Ze względów organizacyjnych przewidziane są dwa weekendy w każdym miesiącu, podczas których Internat może być zamknięty, bez możliwości pozostania. Daty tych dni będą wywieszane na tablicy informacyjnej z dwu tygodniowym wyprzedzeniem. |
15. |
Przebywanie w pozostałe weekendy w Internacie jest dopuszczalne w przypadku: uczestniczenia w zorganizowanych zajęciach prowadzonych przez Szkołę lub z innych ważnych powodów. - Chęć pozostania wychowanek zgłasza u kierownika do środy danego tygodnia. Podaje powody pozostania oraz planowany program zajęć z podaniem godzin pobytu w Internacie. - Przebywanie wychowanka w Internacie bez zezwolenia będzie traktowane jako poważne naruszenie terenu prywatnego, zasad bezpieczeństwa oraz współżycia w grupie. - Za przydział pokoju odpowiedzialny jest kierownik internatu. Z ważnych powodów może on w ciągu roku przenieść wychowanka do innego pokoju. |
16. |
Funkcjonowanie jadalni. a) Stołówka wydaje posiłki: od poniedziałku – śniadanie do piątku – obiad. b) Godziny wydawania posiłków: śniadanie: 7.15 – 7.35 obiad: 12.25 – 12.45 podwieczorek 16.00 – 16.15 kolacja: 19.00 – 19.20 c) Poza wskazanymi godzinami posiłki nie będą wydawane. d) Zabrania się wynoszenia naczyń ze stołówki. |
17. |
Koszt zamieszkania w Internacie z wyżywieniem w roku szkolnym 2009/10, wynosi 300 zł. za dany miesiąc. a) Do 15 dnia drugiego miesiąca pobytu w Internacie należy uiścić kaucję, w wysokości 300 zł. Dana wpłata zostaje wliczona w koszty pobytu w ostatnim miesiącu zamieszkiwania w Internacie. b) Opłatę za pobyt i posiłki, wyliczoną przez sekretariat Szkoły uiszcza się do 10 dnia danego miesiąca. c) Na przesunięcie terminu opłaty za pobyt w Internacie wymagana jest zgoda Dyrektora, którą wydaje on na prośbę rodziców/opiekunów. d) Nieuzasadnione zaleganie z wpłatą do końca miesiąca, skutkuje skreśleniem danej osoby z listy wychowanków. e) Opłaty dokonuje się bezpośrednio w sekretariacie Szkoły lub przelewem bankowym. |
18. |
Rodzice/opiekunowie są zobowiązani do kontaktu z wychowawcą przynajmniej raz w miesiącu. Brak takiego kontaktu może doprowadzić do skreślenia wychowanka z listy mieszkańców. |
II. Cele i zadania internatu
1. |
Internat zapewnia wychowankom optymalne warunki do zdobywania wiedzy. |
2. |
Internat zapewnia wychowankom całodzienne wyżywienie zgodne z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. |
3. |
Internat planuje i realizuje swe zadania współdziałając ze szkołą, rodzicami wychowanków, organizacjami uczniowskimi oraz placówkami w środowisku. |
4. |
Do zadań internatu w szczególności należy: |
4.1 |
zapewnienie właściwych warunków do nauki, rozwijania zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień; |
4.2 |
wychowanie religijne; |
4.3 |
wyrobienie nawyków sanitarno-higienicznych wychowanków; |
4.4 |
stworzenie możliwości do uczestnictwa w kulturze; |
4.5 |
upowszechnianie kultury fizycznej oraz dbałości o stan zdrowia; |
4.6 |
wyrabianie zaradności życiowej wychowanków, rozwijanie samodzielności i samorządności; |
4.7 |
wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo-gospodarczych. |
5. |
Internat zapewnia wychowankom miejsce i urządzenia do wykonywania drobnych przepierek, suszenia i prasowania. |
III. Organy internatu
1. |
Podstawowymi organami internatu są: |
1.1 |
dyrektor i kierownik internatu; |
1.2 |
rada wychowawców; |
1.3 |
samorząd internatu. |
2. |
Dyrektor i kierownik internatu odpowiadają przede wszystkim za: |
2.1 |
zapewnienie odpowiedniego poziomu opieki wychowawczej i stworzenie optymalnych warunków socjalno-bytowych wychowankom; |
2.2 |
realizację zadań zgodnie z uchwałami rady wychowawców oraz zarządzeniami organów nadzorujących internat; |
2.3 |
tworzenie warunków do rozwijania samorządnej pracy wychowanków, zapewnienie pomocy wychowankom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu. |
3. |
Do zadań rady wychowawców należy w szczególności: |
|
- inicjowanie i organizowanie różnych form działalności opiekuńczo-wychowawczej; |
|
- podejmowanie decyzji w sprawie nagradzania i dyscypliny; |
|
- organizowanie samokształcenia wychowawców i uczestnictwa w różnych formach doskonalenia. |
4. |
Samorząd internatu tworzą wszyscy wychowankowie mieszkający w internacie. Podstawowym ogniwem samorządu w internacie jest grupa trzech przedstawicieli. |
5. |
Pracą samorządu internatu kieruje wybrany przez wychowanków zarząd samorządu internatu składający się z trzech przedstawicieli, wybierany na okres jednego roku spośród drugoklasistów liceum. |
6. |
Do zadań samorządu w szczególności należy: |
|
- współudział w tworzeniu programu działalności wychowawczo-opiekuńczej oraz gospodarczej internatu; |
|
- koordynowanie samorządnej działalności wychowanków i wszelkich prac podejmowanych przez grupę; |
|
- poręczanie za wychowanków, rozstrzyganie sporów oraz czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem zasad współżycia wychowanków; |
|
- dokonywanie wspólnie z wychowawcami analizy i oceny całokształtu działalności opiekuńczo-wychowawczej młodzieży w internacie; |
|
- reprezentowanie ogółu wychowanków na terenie internatu, szkoły i środowiska. |
7. |
Zarząd samorządu internatu konsultuje i uzgadnia program swej działalności z kierownikiem internatu. |
IV. Prawa i obowiązki wychowanka internatu
1. |
Wychowanek ma prawo do: |
1.1 |
Opieki wychowawczej i warunków pobytu w Internacie zapewniających higienę, bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania jego godności. |
1.2 |
Podmiotowego traktowania. |
1.3 |
Swobody wyrażania myśli i przekonań, mając na względzie poszanowanie dóbr drugiego człowieka. |
1.4 |
Wychowania moralnego zgodnego z zasadami chrześcijańskimi. |
1.5 |
okresowego odwiedzania rodziców (opiekunów). Przyjmowania osób ze szkoły i spoza szkoły w godz. 14.00 – 16.00, przy zachowaniu następujących warunków: - Uzyskanie zgody wychowawcy. - Osoba odwiedzająca spoza szkoły obowiązana jest okazać wychowawcy dokument stwierdzający jej tożsamość, celem odnotowania w dzienniku internackim. - Za zachowanie osób odwiedzających odpowiedzialny jest zapraszający. Możliwe jest przyjmowanie gości w innym okresie, niż czas przewidziany na odwiedziny jednak z podaniem ważnego powodu i zachowaniem ww. zaleceń. |
1.6 |
Rozwijania własnych zdolności i umiejętności indywidualnie lub w grupach zainteresowań, z zachowaniem zasad Regulaminu Internatu. |
1.7 |
Korzystania z urządzeń i pomocy dydaktycznych internatu służących do nauki, rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień; |
1.8 |
Korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz we wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w internacie; |
1.9 |
Wypoczynku i uczestnictwa we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie oraz w porozumieniu z wychowawcą w innych zajęciach sportowych, technicznych; |
1.10 |
Posiadania w pokoju własnego komputera (za wiedzą i pozwoleniem oraz po ustaleniu zasad korzystania z kierownikiem). |
1.11 |
Korzystania z dostępu do Internetu w Kawiarence oraz w Gabinecie Wychowawców, zgodnie z zasadami korzystania z sieci internetowej w Internacie. |
1.12 |
Zaznajomienia się z dokumentacją pedagogiczną, dotyczącą wychowanka, prowadzoną przez wychowawcę w Dzienniku internackim. |
1.13 |
Odpłatnego całodziennego wyżywienia; |
2. |
Wychowanek ma obowiązek: |
2.1 |
a) Uczestniczenia w zajęciach organizowanych przez Internat: - W akcjach liturgicznych zorganizowanych i przeznaczonych dla wychowanków Internatu; - zorganizowanych spotkaniach społeczności i konferencjach; - codziennych modlitwach wieczornych; - innych spotkaniach okolicznościowych, organizowanych dla całej społeczności Internatu b) Godnego reprezentowania Internatu na zewnątrz c) Zgłaszania kadrze pedagogicznej wszelkich problemów, budzących szczególne zaniepokojenie. d) Systematycznego uczęszczania do szkoły i uczenia się tak aby na koniec każdego semestru otrzymać minimalnie średnią ocen nie mniejszą niż 3.0. W przeciwnym razie traci on możliwość zamieszkania w internacie do następnej rekrutacji; e) Poniesienia odpowiedzialności materialnej za spowodowane w Internacie szkody. f)Zaznajomienia się z oficjalnymi informacjami umieszczonymi na tablicy informacyjnej znajdującej się obok gabinetu wychowawców. |
2.2 |
wzbogacania swojej wiedzy, wykorzystywania jak najlepiej czasu i warunków do nauki oraz współudziału w organizacji i wypoczynku młodzieży mieszkającej w internacie; |
2.3 |
udzielania współmieszkańcom pomocy koleżeńskiej w nauce oraz uczestnictwa w pracach społecznie użytecznych na rzecz szkoły, internatu i środowiska; |
2.4 |
utrzymania czystości i estetyki pomieszczeń mieszkalnych, rekreacyjnych oraz otoczenia internatu: a) poukładana odzież w szafie; b) zaścielone łóżko podczas dnia; c) regularne opróżnianie kosza na śmieci; d) zachowanie czystej podłogi; e) zabrania się przetrzymywania w pokoju żywności, która ulega szybkiemu przeterminowaniu (mleko, jogurty, sery, wędliny itp.); miejscem przetrzymywania podręcznej żywności jest lodówka w aneksie kuchennym. f) wyrzucania czegokolwiek przez okna oraz umieszczania na parapetach zewnętrznych jakichkolwiek przedmiotów. |
2.5 |
regularnego uiszczania opłat za wyżywienie w internacie do 10-tego każdego miesiąca. |
2.6 |
udziału w samoobsłudze koleżeńskiej w stołówce oraz dokonywania drobnych napraw oraz wykonywania urządzeń lub ozdób służących poprawie estetyki i warunków życia w internacie; |
2.7 |
Przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Kategorycznie zabrania się:
|
2.8 |
Odnoszenia się z szacunkiem do wychowawców i pracowników Internatu oraz innych wychowanków. |
2.9 |
Dbania o własne zdrowie, higienę oraz integralny rozwój osobisty. Przestrzegania bezwzględnego zakazu palenia tytoniu na terenie Internatu, przebywania w placówce pod wpływem napojów alkoholowych i środków narkotycznych, a także uprawiania gier hazardowych. W przypadku przypuszczenia, że dana osoba naruszyła ww. zasady, wychowawca wraz z Kierownikiem powiadamia rodziców oraz odpowiednią służbę, celem przeprowadzenia badań. Naruszenie ww. zasady upoważnia Kierownika do dyscyplinarnego i natychmiastowego usunięcia z Internatu. |
2.10 |
Zachowywania ciszy: a)w czasie przewidzianym na naukę własną, zwyczajnie od godz. 16.15 do godz. 19.00; wychowanek w tym czasie przebywa we własnym pokoju, pokoju wychowawców lub w świetlicy za zgodą dyżurującego wychowawcy. b) w czasie ciszy nocnej od 22.00 do 7.00 z zachowaniem poniższych wymagań:
|
2.11 |
Zgłaszania wychowawcy powrotu do Internatu po godz. 16.00. Powrót wychowanka jest potwierdzany wpisem do Dziennika. |
2.12 |
Zgłaszania wychowawcy na dyżurze porannym, choroby lub innej niedyspozycji. a) w sytuacji podejrzenia poważnych dolegliwości, wychowanek jest zobowiązany zgłoszenia się do lekarza i powiadomienia wychowawcy o stanie zdrowia. W przypadku dłuższej choroby wychowanek opuszcza Internat do czasu wyzdrowienia; b) podczas przeziębienia, itp. wychowanek przebywa w izolatce; c) Internat nie pokrywa kosztów leczenia; d) Internat nie prowadzi czynności leczniczych w sytuacjach naruszenia zdrowia powstałych w szkole, klubie, akcjach poza terenem placówki, zorganizowanych przez inne jednostki organizacyjne. |
2.13 |
Zapoznania się z Regulaminem Internatu, Zasadami szczegółowymi obowiązującymi placówce oraz ich przestrzegania. |
V. Nagrody i kary |
|
1. |
Nagrody mogą być przyznawane za: zaangażowanie w życie placówki, pomoc w przeprowadzaniu uroczystości w Internacie, udział w życiu Internatu oraz wzorowe zachowanie w Internacie. |
2. |
Wśród nagród przewidziane są: a) Pochwała wychowawcy. b) Pochwała Kierownika Internatu. c) List pochwalny do rodziców. d) Nagroda rzeczowa. e) Uczestniczenie w wyjazdach turystyczno-rekreacyjnych. |
3. |
Kary mogą być nałożone za złamanie przepisów, obowiązujących w Internacie. |
4. |
Wśród kar przewidziane są: a) Ustne upomnienie wychowawcy i udzielenia informacji rodzicom o negatywnym zachowaniu wychowanka w internacie. b) Pisemne upomnienie wychowawcy. c) Zawieszenie wychowanka w niektórych prawach i zawarcie kontraktu d) udzielenia nagany wychowankowi przez kierownika internatu wobec mieszkańców internatu e) obniżenie oceny ze sprawowania w szkole f) Pisemna nagana Kierownika z powiadomieniem rodziców. g) Dyscyplinarne usunięcie z Internatu. |
5. |
Kary nie muszą być stosowane w podanej kolejności |
6. |
Usunięcie wychowanka z internatu |
6.1. |
za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego, szkodliwy wpływ na społeczność uczniowską oraz w przypadku nie wywiązania się z obowiązków wychowanek może utracić prawo do zamieszkania w internacie |
6.2. |
decyzję o usunięciu wychowanka z internatu na wniosek rady wychowawczej internatu podejmuje Kierownik Internatu w porozumieniu z dyrektorem szkoły; |
6.3. |
wychowanek usunięty ze szkoły traci prawo do zamieszkania w internacie. |
VI. Postanowienia końcowe |
|
1. |
W wyjątkowych wypadkach dyrektor i kierownik internatu może udzielić pozwolenia na nocleg osobom nie będącym mieszkańcami Internatu. |
2. |
Internat nie ponosi odpowiedzialności za cenne przedmioty i pieniądze posiadane przez mieszkańców. Można je natomiast pozostawić w depozycie u kierownika. |
3. |
Przed zakończeniem zamieszkania w Internacie wychowanek ma obowiązek dopełnienia niezbędnych formalności. |
4. |
Dla potrzeb informacyjnych funkcjonuje oficjalny serwis internetowy prowadzony przez Szkołę pod adresem: www.sdb.pl |
5. |
Sytuacje nieuwzględnione w niniejszym Regulaminie będą rozpatrywane przez Kierownika w porozumieniu z Dyrektorem. |
6.
7. |
Rada wychowawców zastrzega sobie mozliwość wprowadzenia zmian w Regulaminie w szczególnych przypadkach.
|